Raksts

MĀKOŅPAKALPOJUMI KLIENTU INOVĀCIJĀM UN KONKURĒTSPĒJAI

28 Nov 2016

Mākoņpakalpojumi klientu inovācijām un konkurētspējai 1.lppMākoņpakalpojumi klientu inovācijām un konkurētspējai 2.lpp

SIA “Telia Latvija” izpilddirektors Mikus Ozols un komercdirektors Mārtiņš Paurs jau darbojas ar nākotnes tehnoloģijām un domā, kā tās arvien efektīvāk izmantot, lai palīdzētu saviem klientiem sasniegt viņu biznesa mērķus. Sarunā ar viņiem noskaidrojām, kā attīstās biznesa tehnoloģijas un kā mākoņpakalpojumi var palīdzēt uzņēmumiem attīstīties gudri un inovatīvi

Kādam, jūsuprāt, ir jābūt mūsdienīgam biznesa tehnoloģiju uzņēmumam?

M. Ozols: Biznesa tehnoloģijas manā skatījumā ir jebkāds automatizēts vai definēts process, kas veicina biznesa attīstību. Vienas tehnoloģijas palīdz padarīt uzņēmuma pakalpojumus pieejamākus, efektīvākus un ātrākus. Citas tehnoloģijas ērtākus un saprotamākus palīdz padarīt paša uzņēmuma iekšējos procesus. Mēs, Telia, esam jaunās paaudzes telesakaru kompānija, kura piedāvā tehnoloģiskus risinājumus, kas palīdz uzņēmumiem attīstīt savu biznesu un veicināt viņu konkurētspēju globālajā vidē. Mūsu klientiem ir zināšanas par viņu nozarē nepieciešamajiem risinājumiem, savukārt mums jau šodien ir pieejama nākotnes infrastruktūra un speciālistu pieredze. Mēs ļaujam mūsu klientiem inovēt, vienlaikus viņu risinājumus ieliekot mākonī un ļaujot tiem piekļūt no jebkuras vietas.

Vai varat ilustrēt sacīto ar kādu uzskatāmu piemēru?

M. Paurs: Viens no risinājumiem, ko daudzi cilvēki ir redzējuši, ir dažādas televīzijas pārraides tiešsaistē jeb interneta, piemēram, hokejs vai kāds koncerts. Tam, lai šīs translācijas varētu notikt un saturu bez aizķeršanās vienlaikus varētu skatīties liels skaits cilvēku, ir nepieciešamas atbilstīgas tehnoloģijas. Mēs nodrošinām to, lai šo saturu būtu iespējams rādīt milzīgam skatītāju skaitam vienlaikus, varbūt pat sākumā nezinot, cik liels šis skaits būs. Uzskatāms piemērs ir Eirovizijas translācijas, kam esam nodrošinājuši straumēšanas serverus, garantējot interneta tiešraižu nepārtrauktību un augstu kvalitāti. Cits piemērs ir pasaulē labi zināmais Time Warner grupā ietilpstošais TV satura operators HBO, vēl cits – mūzikas straumēšanas serviss Spotify. Šos klientus vieno vajadzība vienlaikus sasniegt tūkstošiem un pat miljoniem skatītāju vai klausītāju. Te talkā nākam mēs, Telia grupa, lietojot t. s. mākoni, satura izplatīšanas tīklu, video apstrādes tehnoloģijas, augstas veiktspējas datubāzu risinājumus, kopdarbības rīkus u. tml. Telia komanda Latvijā ir būtiska šo risinājumu sastāvdaļa gan ar savu augstākajiem standartiem atbilstīgo datu centru, gan Telia CLOUDY pakalpojumiem.

Šie ir piemēri, kā palīdzat klientiem veiksmīgi strādāt ar viņu klientiem un sasniegt tos internetā. Vai mākonis var ko dot arī uzņēmumiem, kuru darbība nav tik ļoti digitalizēta, piemēram, kafejnīcām, izklaides parkiem, veikaliem?

M. Paurs: Pareizi atzīmējāt – palīdzam mūsu klientiem veiksmīgi strādāt ar saviem klientiem. Un tas iezīmē Telia lomu un būtību Latvijā – palīdzēt un būt par partneri uzņēmumiem, valsts un pašvaldību iestādēm. Bet, atbildot uz jautājumu tieši, – pilnīgi noteikti! Ir Tik daudz procesu, uzdevumu un problēmu, ko neatkarīgi no nozares varam atvieglot vai risināt izmantojot mākoņpakalpojumus, piemēram, Telia pakalpojums CLOUDY Cam ir tā pati labi zināmā un plaši izmantotā videonovērošana, ko esam pārvērtuši par mākoņpakalpojumu, tādējādi nodrošinot ka visu kameru ieraksti, lai kur un cik vietās tās atrastos, reāllaikā režīmā Tiek glabāti mākonī. Klients tiem var piekļūt ar ērta pārvaldības rīka palīdzību internetā vai ar mobilo tālruni, turklāt ieraksti nepazūd pat tad, ja ļaunprātības vai nejaušības dēļ ir zudušas pašas kameras.

Cik liela nozīme mūsdienu uzņēmumos ir inovācijām?

M. Ozols: Kopā ar partneriem un klientiem konstanti cenšamies inovēt – izmantojot viņu zināšanas konkrētajās nišās, mēģinām tās lietot plašāk, ieliekot tās mākonī un padarot daudz pieejamākas. Skaidrs ir tas, ka, augot datu apjomam, būs vajadzīgi lielāki skaitļošanas resursi, lai šos datus un lietotnes darbinātu. Jo lielāki ir resursi, jo dārgāk tie maksā, bet uzņēmumiem ne vienmēr ir iespējams investēt jaunās tehnoloģijās. Mēs palīdzam klientiem, attīstot noteiktus virzienus jeb vertikāles, it sevišķi mākoņpakalpojumu jomā. Viens no tādiem virzieniem ir videosatura uzglabāšana un izplatīšana. Nav noslēpums, ka videosaturs pēdējā laikā dominē un tas dominēs aizvien vairāk, jo šobrīd ap 60-70 % interneta satura veido tieši video. Turklāt viedās tehnoloģijas strauji attīstās – 4K kvalitātes standarts, 360 grādu video, virtuālā realitāte -, un tam ir nepieciešamas milzīgas datu pārraides jaudas, jauna un spēcīga infrastruktūra. Tas ir virziens, kurā ejam arī mēs.

Kā attīstīsies šobrīd aktuālais videosaturs tuvāko divu trīs gadu laikā? Vai kāds parasto televizoru vēl skatīsies?

M. Ozols: Visi domāja, ka grāmatas izmirs, kad parādījās internets, – tas nenotika. Visi domāja, ka neviens neies uz kino tāpēc, ka parādījās televizori, – tas arī nenotika. Katrai lietai ir savs lietojums. Televizora funkcija tomēr ir nedaudz citādāka nekā interneta video – tas pilda arī sociālu funkciju ģimenē, teiksim, kad visi sanāk kopā un skatās vienu filmu. Man nav precīzas statistikas par to, cik ekrānu, kuros skatās videosaturu, cilvēkiem mājās ir – divi, trīs vai vairāk. Bet mūsdienās mēs reti kad runājam vairs tikai par vienu ekrānu. Ir dažāds lietojums un dažādas vajadzības, tāpat ir ari dažāds videosaturs, ko skatīties, – vai tās ir filmas vai tiešraides no pasākumiem, 360 grādu video no populāriem tūrisma objektiem pasaulē vai dalība kādā virtuālās realitātes lietojumā. Dažādai mērķauditorijai ir nepieciešams dažāds saturs.

Kādu jūs redzat biznesa tehnoloģiju nozares nākotni?

M. Ozols: Runājot par nākotni, mēs uzskatām, ka visi biznesa tehnoloģiju risinājumi tiks nodrošināti uzņēmumiem kā serviss jeb as a service. Faktiski tas nozīmē, ka jebkura tehniska iekārta darbosies pēc plug and play (burtiski ‘pieslēdzies un spēlē’) principa, savukārt tehnoloģiskie risinājumi atradīsies mākoni un būs pieejami no jebkuras vietas. Tas uzlabos darbu, un uzņēmumiem nebūs jāuztraucas par to, kā dati tur nonāk un kā tie tiek aizsargāti. Tas uzņēmumu IT departamentiem atbrīvos rokas un ļaus vairāk fokusēties uz to, kā tehnoloģijas izmantot tieši biznesa vajadzībām, nevis kā tehnoloģiski nodrošināt konkrēto tehnisko procesu funkcionalitāti. Un, ja visas tehnoloģijas lieto kā servisu, tās sistematizējas, kļūst vairāk vai mazāk līdzīgas, tādējādi kopējās izmaksas un cena par vienību samazinās.

Vai Latvijā uzņēmumi ir gatavi nākotnei? Daudzi runā par mākoņiem, bet cik daudzi tos lieto, vismaz pamata līmenī? Kāda ir situācija?

M. Paurs: Es domāju, ka tā ir dabīga vajadzība, un, protams, sākotnēji parādās tādi, kas vienkārši grib izmēģināt Bet, līdzko mākoņpakalpojumus vairāk izmanto, rodas vairāk vajadzību un prasību. Mākoņtehnoloģijas ir tās, kuras jebkuram progresīvam uzņēmējam agrāk vai vēlāk būs jāizmanto. Jautājums: kurš to izdarīs agrāk, kurš – vēlāk? Uzvarēs tas, kurš būs konkurētspējīgāks. Uzskatu, kamākoņpakalpojumu izmantošana spēj būtiski uzlabot uzņēmumu konkurētspēju. Kā piemēru var minēt Somiju – tur mākoņpakalpojumus lieto desmitiem reižu vairāk nekā Latvijā, lai gan valsts ir tikai 2,5 reizes lielāka par Latviju. Varbūt tieši tas ir viņu kā augsti tehnoloģiskas valsts reputācijas pamatā? Lai motivētu ari Latvijas uzņēmumus kļūt tehnoloģiski progresīvākiem, mēs, Telia, kopā ar citiem nozares līderiem esam apvienojušies biznesa tehnoloģiju platformā BiSmart un aktīvi darbojamies nozaru asociācijās.

Telia Latvija, kas jau ilgstoši 100 % pieder Skandināvijas telesakaru līderuzņēmumam Telia, šobrīd pārņem Telia vizuālo identitāti. Kādas pārmaiņas piedzīvos uzņēmums Latvijā?

M. Ozols: Kļūšana par pilnvērtīgu Telia saimes locekli un pievienošanās Telia globālajam zīmolam mums dod spēku un ticību tam, ka attīstāmies pareizajā virzienā. Tā ir mūsu identitātes stiprināšana, kas apliecina, ka tas, ko mēs pēdējos četrus gadus darām lokāli, ir ari globāls attīstības virziens. Mēs esam new generation telco jeb jaunās paaudzes telesakaru uzņēmums. Esam savā pieredzē dalījušies arī Telia grupas ietvaros, parādot, ka esam viens vesels organisms ar savām atšķirībām un savu izcilību, ar kurām ir iespējams savstarpēji dalīties. Piederība Telia arī mums pašiem ir vēl viens motivējošs faktors vienmēr būt izciliem tajā, ko mēs darām savu klientu labā.

Materiāls pārpublicēts no žurnāla “Kapitāls. Biznesa Tehnoloģijas 2016/2017”